#kazim de Andrei Zbîrnea

Un hamac construit dintr-un singur strat de atomi de grafen ar putea susţine lejer o pisică. Practic pisica s-ar vedea ca şi cum ar pluti în aer, aşa cum spunea profesorul olangez Andre Geim. Structurile atomice de grafen se pare că sunt cele mai bune conductoare de energie şi căldură. O descoperire care ar putea revoluţiona universul tehnologiei actuale.

"în-
totdeauna
un mecanism simplu
funcţionează mai bine
într-un conflict de durată" (zice Andrei Zbîrnea în #amargosarange)

Andre Geim, pus în imposibilitatea de a avea la îndemână un întreg şi sofisticat mecanism de spargere a materialelor pentru a obţine cel mai mic element (atom) a experimentat o variantă mult mai simplă. A răzuit mina unui creion, a lipit-o şi deslipit-o pe o fâşie de scotch până când pe suprafaţa acesteia au rămas abia sesizabile particule de grafit. Aşa a putut observa sub microscop structura a grafenului. Poate că nu întotdeauna e nevoie de laboratoare ultradotate pentru ajunge la rezultate extraordinare. Este nevoie, într-adevăr de ingeniozitate, de o gândire în afara cutiei. De insistenţă.
Însă orice descoperire revoluţionară înseamnă în primul rând schimbare de mentalitate. Poeziile lui Andrei Zbîrnea, după părerea mea, sunt cu câţiva paşi înaintea contemporaneităţii. Legăturile de bază şi substanţa textelor sale nu se limitează la geografia şi istoria locală. Nu se limitează nici măcar la propria persoană. Ele funcţionează pe modelul deja cunoscut motor personal (server), filtre personale şi reţea.
Iniţial, când am citit cartea lui Zbîrnea, am perceput-o ca pe un produs ultracorporatist, poate datorită titlurilor, multe dintre ele, care se lasă foarte greu de memorat, un alt sistem de denumiri. Faptul că foloseşte hashtag-uri (#)  nu cred că este o simplă fiţă de internaut. Am probat cât de utilă este o căutare pe internet a cuvântului kazim cu # şi fără #.  O diferenţă uluitoare. Andrei se pare că înţelege foarte bine vremurile în care trăim, fără a le renega, din contră se foloseşte de uneltele disponibile în favoarea cărţii sale. O gândire sănătoasă, cred. Nu poţi închide ochii şi să te prefaci că trăieşti în alte vremuri. Orice unealtă este bună dacă ştii cum s-o foloseşti. Din punctul ăsta de vedere Andrei este extrem de lucid şi eficient, un open-minded.

"cum
fie-
care
dintre noi
a înţeles mecanismul
propun să mergem mai departe" (#raynaud)

Am citit de câteva ori cartea lui Andrei Zbîrnea şi de fiecare dată am încercat să înţeleg ce anume o face atât de deosebită faţă de ce am citit până acum. Raportând la paranteza pe care am făcut-o la început, poeziile lui Andrei îmi par construite şi susţinute de o structură extrem de fină şi de rezistentă precum o ţesătură din grafen.
Ce-mi place mie la poeziile lui Andrei este faptul că merg, pe tot parcursul cărţii, pe o incredibil de discretă expresie a sentimentelor. Nu există nimic grobian în ceea ce scrie. Totul este delicat, bine strunit, cerebral şi sensibil deopotrivă, nelipsit de ironie:

"asha preferă culorile vii şi rochiile cu paiete asha nu
face diferenţă între marxism şi comunismul cu faţă
umană" (#anders)

sau

"e-
fervescenţa
ucide atenţia
distributivă lu-
crurile importante
se vor tranşa pe
euromaidan" (#behring)


Poate mă înşel, însă Andrei îmi pare genul care urmăreşte foarte atent şi înceracă să fie la curent cu ce se întâmplă dincolo de graniţele naţionale, fără a exclude o evidentă atenţie la ceea ce se întâmplă şi în interior. O strofă care pe mine una mă obsedează, nu cred că se poate trece indiferent peste:

"un copil de zece ani devine obiect de studiu
pentru specialiştii britanici în noaptea asta
petrolul nu e
decât un surogat pentru cuvântul sânge"


Andrei este, ca să-i spun aşa şi sper să-mi ierte exprimarea, o specie aparte de poet. Genul care gândeşte şi se exprimă dincolo de el. Părerea lui este importantă însă nu-l vizează numai pe el. Iar "confesiunea" lui este o armă din care toţi avem de câştigat.

Am încercat să înţeleg dificultatea pe care o întâmpină această carte în rândul cititorilor. Pentru cei mai în vârstă este o carte greoaie, nu pentru că Andrei ar avea vreo problemă în acestă privinţă, ci pur şi simplu pentru că textele lui poartă amprenta vremurilor actuale. De altfel chiar şi pentru aceşti cititori, Andrei lasă suficiente mesaje inteligibile şi puternice încât cineva care nu este familiarizat cu termeni gen "secondlife", "high-definition", "shuffle", pastila roşie şi pastila abastră, jazz fusion etc., ar putea înţelege. Poeziile din #kazim nu sunt nici pe departe teribiliste. Este, unul dintre puţinii autori care reuşeşte să dozeze incredibil de bine englezismele, nu derajează cu nimic, nu bravează, nu încarcă, nu mizează pe un tred, ci doar exprimă o realitate a prezentului în felul lui.
În ceea ce priveşte cititorii tineri, Andrei lansează o provocare şi mai mare. Este evident un bun cunoscător a ceea ce acum se numeşte "secondlife", multi-tasking, social network. Cu toate acestea dovedeşte o putere extraordinară în a se sustrage acestora şi a trimite cititorului referinţe extrem de bogate, în extrem de variate domenii. Reuşeşte să tragă semnale de alarmă cititorilor furaţi sau sedaţi de mirajul internetului, ghidându-l către necesitatea unui control al lucidităţii. Recomand în această privinţă poemul "#kazim".
Poezia lui Andrei este una complexă, ultracontemporană, din punctul meu de vedere. Dovedeşte, evident, o cultură vastă şi numai în domeniul livresc. Mai mult decât atât, dovedeşte o înţelegere profundă a fenomenelor actuale care ne influenţează.
Ştiu că nu am punctat încă multe aspecte şi-aş fi avut încă multe de spus. kazim este, din punctul meu de vedere o carte care nu menajează, sensibilizează, te pune să cauţi pe Google, să urmăreşti anumite filme, să asculţi anumiţi cântăreţi, să deschizi ochii către ce se întâmplă dincolo, să citeşti, să-ţi pui întrebări.

"pentru toate
celelalte există buto-
nul de panică" (#dagherotipie)


Eu recomand cu drag această carte. O consider un exemplu de genialitate a poetului mai mult decât contemporan. 
Pentru cei interesaţi şi care nu ştiu de unde pot face rost de carte, click aici.



Comentarii